عوارض استفاده از کوله پشتی سنگین

فهرست مطالب

عوارض استفاده از کوله پشتی سنگین بسیار زیاد است، به طوری که امروزه بسیاری از افراد مخصوصاً نوجوانان و جوانان به دلیل استفاده نادرست از کیف و کوله پشتی سنگین و نامناسب، به کمردرد و مشکلات ستون فقرات مبتلا شده‌اند. یادگیری طرز صحیح استفاده از کوله پشتی، نقش مهمی در پیشگیری از مشکلات و دردهای عضلانی و اسکلتی دارد. در ادامه مهم‌ترین عوارض استفاده از کوله پشتی سنگین را به شما معرفی می‌کنیم.

خرید انواع کوله مدرسه

سبب تغییر فرم بدن می‌شود

اولین و مهم‌ترین عوارض استفاده از کوله پشتی سنگین مربوط به تغییر فرم بدن می‌شود، این مسئله برای کودکان و نوجوانان بیشتر صدق کرده و تاثیرات منفی زیادی روی ظاهر و فرم بدن آن‌ها می‌گذارد. کوله پشتی سنگین در طولانی مدت سبب فشردگی غیر طبیعی ستون فقرات شده و باعث کاهش تعادل بدن می‌شود. این موضوع می‌تواند روی لگن و استخوان‌های کمر نیز تاثیرات منفی گذاشته و سبب تغییر شکل آن‌ها شود؛ بسیاری از افراد به منظور حمل راحت‌تر کوله پشتی سنگین، قوز می‌کنند که این کار می‌تواند سبب ایجاد برآمدگی‌های غیر طبیعی روی ناحیه گردن یا قسمت بالای کمر آن‌ها شود.

سبب تغییر فرم بدن می‌شود

کشیدگی شدید عضلات را به دنبال دارد

طبق تحقیقاتی که در کشور بریتانیا انجام شده است، یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین مواردی که سبب کشیدگی شدید عضلات مخصوصاً در خانم‌ها و کودکان می‌شود، استفاده از کوله پشتی نامناسب و سنگین است. در صورتی که این افراد، کیف و کوله پشتی را در وزن غیر استاندارد حمل کنند، این مشکل می‌تواند سبب کشیدگی شدید ستون فقرات و عضلات کتف شود. همچنین روی شانه‌ها فشار وارد کرده و ممکن است در طولانی مدت دردهای شدید و غیر قابل تحمل را برای آنها به وجود بیاورد. عوارض استفاده از کوله پشتی سنگین سبب کشیدگی عضلات کمر و لگن نیز شده و ممکن است پس از چندین سال دردهای شدید را در نواحی مختلف بدن و مشکلاتی مانند استرس و سردرد را به همراه بیاورد.

ریسک ابتلا به آرتروز را افزایش می‌دهد

وزن زیاد کوله پشتی و کیف علاوه بر ایجاد دردهای شدید، می‌تواند مشکلاتی شدیدتر مانند آرتروز را به همراه بیاورد. بسیاری از متخصصین و پزشکان ارتوپد، عنوان کرده‌اند استفاده طولانی مدت از کیف و کوله پشتی‌های سنگین می‌تواند آرتروز را در نواحی مختلف ایجاد کند. یکی از مهمترین دلایلی که امروزه شاهد ابتلا به آرتروز در جوانان و میانسالان هستیم، حمل کیف و کوله پشتی‌های سنگین با وزن‌های غیر استاندارد در طولانی مدت است. این مشکل حتی می‌تواند سبب ساییدگی استخوان‌ها و غضروف در نواحی بدن، مانند لگن و زانوها شده و آرتروز را تشدید کند.

ریسک ابتلا به آرتروز را افزایش می‌دهد

خستگی و سردرد به همراه می‌آورد

در صورتی که کوله پشتی شما بیش از حد سنگین باشد می‌تواند به عضلات گردن و کتف‌ها فشار وارد کرده و در نهایت سبب سردرد و خستگی بیش از حد شود. یکی از دلایلی که امروزه کودکان و نوجوانان با اختلال یادگیری روبرو هستند و ممکن است در طول مدرسه با خستگی مزمن مواجه شوند، استفاده از کوله پشتی‌های سنگین است. این مشکل حتی می‌تواند سبب آسیب به نخاع نیز شود، پس یکی دیگر از عوارض استفاده از کوله پشتی سنگین ایجاد سردردهای شدید و خستگی بیش از اندازه است که در طولانی مدت می‌تواند روی عملکرد سلول‌های خاکستری مغز و کارکرد آن‌ها نیز تاثیر بگذارد.

خستگی و سردرد به همراه می‌آورد

سبب تضعیف عضلات مرکزی بدن می‌شود

علاوه بر تاثیرات منفی استفاده از کیف و کوله پشتی‌های سنگی روی عضلات گردن و پاها، استفاده طولانی مدت از کوله سنگین می‌تواند روی عضلات مرکزی بدن نیز تاثیر بگذارد. خم شدن بیش از حد بدن به جلو باعث فشار به عضلات شکم و پشت شده و همین موضوع کارکرد عضلات شکم و ناحیه پشت بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این کار در طولانی مدت علاوه بر اینکه می‌تواند سبب ایجاد دردهای مختلف شود، برآمدگی‌هایی غیرطبیعی نیز به همراه می‌آورد. عضلات مرکزی بدن شامل مورب، دیافراگم، خم کننده‌های لگن و عضله عرضی شکمی هستند که این مشکل در طی چندین سال و به طور متناوب، می‌تواند روی آن‌ها تاثیر گذاشته و سبب عدم رشد کافی آن‌ها شده یا برجستگی‌های غیر طبیعی در آنها به وجود می‌آورد.

📌 بهترین مدل های کوله پشتی با بالاترین کیفیت تولید 📌

🎒 کوله پشتی کودک      🎒 کوله پشتی بزرگسال      🎒   کوله پشتی دانشجویی

باعث سفت شدن غیر طبیعی عضلات بالا تنه می‌شود

هنگامی که شما اقدام به برداشتن کیف و کوله سنگین می‌کنید، عضلات بدن دچار اسپاسم و انقباض‌های شدید و مکرر می‌شوند که این موضوع در طی چند ماه یا چند سال، می‌تواند مشکلات جدی و دردهای شدید را به همراه بیاورد. گرفتگی عضلات در طولانی مدت می‌تواند روی اعصاب حسی و سیستم عصبی مرکزی بدن تاثیر گذاشته و مشکلاتی جدی‌تر برای افراد به همراه داشته باشد. گاهی اوقات نیز سبب گرفتگی ناخودآگاه قسمت‌هایی از بدن از جمله کتف و کمر می‌شود و در میانسالی و پیری باعث ایجاد تنش و عدم توانایی حرکت می‌گردد. البته استفاده چند باره از کوله پشتی خطری نداشته و می‌توان با کمپرس آب گرم آن را برطرف کرد، ولی در صورتی که چندین سال از کیف و کوله پشتی‌های سنگین استفاده شود عوارض آن تشدید می‌شود.

باعث آسیب دیدن عروق می‌شود

یکی از شایع‌ترین عوارض استفاده از کوله پشتی سنگین، آسیب دیدن عروق خونی است. با حمل کیف و کوله سنگین ممکن است جریان خون در عروق محدود شده و خطرات جبران ناپذیر یا کبودی‌های زیاد، برای فرد به همراه بیاورد. در برخی مواقع حمل کیف سنگین در مسافت‌های طولانی باعث فشار قلب و پارگی مورگ‌های خونی نیز می‌شود که این مشکل معمولا در کودکان و نوجوانان بیشتر دیده می‌شود. طبق گزارشات چند سال اخیر افرادی که در مدت زمان زیادی کیف و کوله‌های غیر استاندارد با وزن بالا حمل می‌کنند ممکن است به بیماری‌های قلبی نیز مبتلا شوند.

باعث آسیب دیدن عروق می‌شود

سبب آسیب نورولوژیک می‌شود

جابجایی کیف و کوله سنگین علاوه بر عوارضی که برای مفاصل، عضلات و قلب دارد می‌تواند سبب اختلال در عملکرد عصبی، کمرنگ شدن عضلات، تحریک عصب‌ها و درد عصبی شود. بسته به میزان آسیب، این مشکلات می‌تواند روی عصب‌های مختلف بدن و نورون‌ها و آکسون‌ها تاثیر گذاشته و مشکلات جدی برای فرد به وجود بیاورد که در صورت عدم اهمیت، سبب ابتلا به برخی بیماری‌‌های خفیف یا شدید عصبی و حرکتی می‌شود. پس یکی دیگر از خطرناک‌ترین عوارض استفاده از کوله پشتی سنگین را می‌توانیم آسیب به سیستم عصبی بدن و اختلال در آن عنوان کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *